Számtalan terület alapul és kapcsolódik a beszédértéshez, talán nem is tulajdonítunk ennek olyan nagy jelentőséget, pedig fontos, hogy a gyermeknél minden rendben legyen ezen a területen is. A beszédértés az a képességünk, mellyel lehetővé válik az összetettebb, egymásra épülő, vagy olyan információk feldolgozása is, melyekről még nem hallottunk, melyek új dolgokat tartalmaznak.
Ha a gyermek érti a körülötte zajló cselekményeket, a látott meséket és egyszerű beszélgetéseket, még nem biztos, hogy jó a beszédértése. Ez sokszor arról szól, hogy a napi rutin és a vizuális támogatás (telefon, tévé) segítségével jól boldogul egy olyan szinten, ami nem igényel mély megértést. Később előfordul, hogy a kicsi figyelmetlen, hangosan beszél, nem azt csinálja, amit kértek tőle, nem köti le semmi hosszabb ideig, csak azt hallja meg, amit szeretne vagy nem érdekli az olvasott mese.
Ezek gyanújelek lehetnek arra, hogy valójában nem megfelelő a beszédértése, melynek fejlődését akadályozza a túl sok digitális és vizuális tartalom, a hosszabb beszélgetések és a meseolvasás hiánya.
Óvodás korban a hallgatott, olvasott mesék, később pedig a tananyagok és szöveges feladatok megértése mutatja a megfelelő beszédfeldolgozást. A jó beszédértés alapja a gyermek későbbi iskolai boldogulásának is, hiszen a gyermek probléma nélkül tudja elsajátítani az olvasást és írást.
Megnéznéd bejegyzésünket videó formában is? Akkor kattints a gombok egyikére és tekintsd meg!
Comments